Trä är Sveriges vanligaste fasadmaterial. Normalt används granvirke eftersom det tar upp vatten långsammare än furu, vilket gör fasaden mer hållbar. Sortering G4-2 och bättre är det som gäller för fasadträ. Vi har massor av olika bredder och profiler på lager. Här är tre vanliga varianter och en lite ovanligare som blir mer och mer populär.
Stående lockläktspanel går fint att variera genom att kombinera olika bredder på brädorna. Det fästs på horisontellt bärverk, så kallad spikläkt. Spikläkten förs ut från stommen vilket kallas luftningsläkt. Detta för att se till att det luftas torrt och fint bakom panelbrädorna oavsett väder. Spika aldrig genom två brädor eftersom hela idén är att de ska kunna röra sig.
Liggande panel är vanligt i områden med mycket slagregn, till exempel i Norge och västra Sverige. Vanliga typer är fjällpanel samt falsad och spontad panel. Panelen grundas runt om och fästs på ett vertikalt regelverk. Luftspalt bakom blir bäst. Panelen ska avslutas minst 200 mm över mark för att slippa regnstänk och smuts från marken.
Med spontad ytterpanel får fasaden en slät och fin yta. Det finns flera varianter och det går att montera både vertikalt och horisontellt.
Med limträpanel får du betydligt bredare panelbrädor än vanligt, vilket ger ett snyggt och robust intryck. Det passar bäst på större ytor där den extra bredden kommer till sin fulla rätt.
Besök din lokala bygghandel om du vill ha hjälp med att välja stil, virke och dimensioner som passar just din fasad. Vi har ett brett sortiment av kvalitetsprodukter och kunniga säljare som är vana att fungera som bollplank, rådgivare och problemlösare vid såväl stora som små projekt.
Sveriges Fria Bygghandlare AB, fd Woody Bygghandel AB, har rötter som går tillbaka till 1940-talet och är därmed ett av Sveriges äldsta företag inom frivillig fackhandel. Idag samlar företaget 36 delägarföretag, med ca 70 anläggningar runt om i Sverige och en gemensam omsättning på över 4 miljarder kronor. Sveriges Fria Bygghandlare AB ägs av fria entreprenörer som fattar sina egna beslut, mitt i den verklighet där de lever och verkar. Samtidigt som de har en stark gemenskap och ett nära samarbete med de andra delägarna, inte minst inom inköp, marknadsföring, försäljning, utbildning och hållbarhet.